Ik kan niet meer naar het station

Van Elian Deenik, foto: Ron Baltus Om geluidsoverlast vanuit de kennel te beperken is KNGF Geleidehonden gehuisvest in het buitengebied van Amstelveen. Met ov is deze locatie moeilijk te bereiken. Toen ik daar in 2001 ging werken, woonde ik in Amsterdam. Met de taxi reisde ik er met mijn geleidehond naartoe. Maar daar heb ik toch geen geleidehond voor gekregen! Zonde!

We verhuizen zodat ik via de dijk naar werk kan lopen. Na de geboorte van mijn dochter vind ik geen kinderopvang op loopafstand. De basisscholen verhuizen naar een scholeneiland, ook te ver voor mij. Midden in de financiële crisis zeg ik mijn baan op en staat ons huis opnieuw op Funda. Na twee jaar wordt het verkocht; onder de voorwaarde: eruit binnen een maand.
We gaan naar Haarlem.
Net op tijd vind ik een hoog geprijsde, gemeubileerde huurwoning, 25 stappen lopen van de nieuwe school. Anderhalf jaar later kopen we een huis in diezelfde buurt, ook op loopafstand van school, de supermarkt en het station.

En opnieuw loop ik vast. Sinds het zebrapad bij station Haarlem is verwijderd, kom ik niet meer veilig bij het station. Op mijn vragen ontvang ik alleen e-mails met dossiercodes van Gemeente Haarlem. Ik bel met de Oogvereniging. Deze is op landelijk niveau met mobiliteit bezig, maar is dat genoeg? De geleidehondenschool verwijst naar Bartiméus of Visio. De ergotherapeut wil langskomen om de situatie met mij te bekijken, maar dat heb ik de afgelopen jaren al met instructeurs van KNGF gedaan.
Tijdens ons telefoongesprek oppert de ergotherapeut een andere oversteek te nemen. Dit heb ik geprobeerd, maar die oversteek is ook niet veilig en als ik die neem, lopen we het uitlaatpark mis! De ergotherapeut is het met mij eens dat het op straat niet meer te doen is. Ook haar dochter fietst met een omweg naar de basisschool. En bij een locatie van Visio is oversteken zo gevaarlijk, dat haar blinde en slechtziende collega’s met een taxi van het station naar kantoor worden gebracht, vertelt ze. Terwijl het gaat om maar vijf minuten lopen!

Zowel Visio als KNGF komen pas als adviseur in actie als een gemeente hier om vraagt en financiert.

Woensdag heb ik dan eindelijk mijn afspraak met Gemeente Haarlem. Met een Gebiedsverbinder, een regisseur openbare ruimte en iemand van verkeersbeleid, probeer ik over te steken bij de verdwenen zebra. Terwijl de verkeerslichten sneller tikken, verhinderen fietsers ons de rijbaan te bereiken. Fietsers hebben voorrang, in hun vaart merken ze mijn witte stok niet op. Desondanks komen de mannen van de gemeente tot de conclusie dat de verkeerslichten niet kunnen worden verplaatst om het fietspad, zoals vroeger, bij het oversteekpunt te betrekken. Ook de zebrastrepen komen niet terug. Die horen niet bij een geregelde oversteekplaats, zoals deze genoemd wordt. Alleen een reliëf tegel aan het begin en aan het einde van de oversteekplaats kan worden geregeld. Daar moet ik het mee doen.
Dit vergt een lange adem. Tot die tijd blijf ik maar thuis!

Van LinkedIn